Десята редакція програми “Енергодім”: нововведення для комплексної енергомодернізації будинків
18 листопада 2021 року Наглядова рада Фонду енергоефективності затвердила чергові зміни до програми підтримки енергомодернізації багатоквартирних будинків “Енергодім”, а також інших документів, які є невід’ємною частиною програми.
Програма в новій редакції вступає в дію з 29 листопада 2021 року, за виключенням деяких змін.
Текст програми “Енергодім” в новій редакції та супровідні документи містяться на сайті Фонду за посиланням: https://eefund.org.ua/dokumenti
Перехідний період триває 30 календарних днів з дня вступу в дію нової редакції Програми. Тобто, до 28 грудня 2021 року включно Фонд буде приймати документи і за формами чинної редакції програми, і за формами, встановленими попередньою редакцією (від 4 жовтня 2021 року).
ВАЖЛИВО! Вищезазначений перехідний період не поширюється на вимогу програми щодо перевірки Акту(ів) КБ-2в на його (їхню) відповідність кошторисним нормам в частині ціноутворення в будівництві документації. Тому з 29 листопада такі акти мають містити підписи та відмітки, що підтверджують проходження перевірки в експертній організації державної форми власності або мають бути надані разом із висновком судового експерта.
ЩО ЗМІНИЛОСЯ?
Основні зміни в Програмі “Енергодім”, в редакції від 18 листопада 2021 року:
1) Акт приймання виконаних будівельних робіт (Акт КБ-2в) має бути перевірений експертною організацією державної форми власності або судовим експертом із кваліфікацію за видом експертної спеціальності “10.6 Дослідження об’єктів нерухомості, будівельних матеріалів, конструкцій та відповідних документів”. Тобто, перевірку документів на відповідність чинному законодавству в сфері ціноутворення здійснюватимуть незалежні фахівці - судово-технічні експерти або представники експертних організацій державної форми власності.
Ця норма введена, щоб захистити ОСББ, як замовника будівництва, від можливих завищень вартості робіт та матеріалів та інших порушень законодавства в сфері ціноутворення.
Вимога була введена внаслідок низки порушень, що системно виникають під час реалізації проектів програми “Енергодім” та рекомендацій державних органів контролю, зокрема:
- невідповідності актів приймання виконаних будівельних робіт вимогам щодо ціноутворення при будівництві, відсутність підтвердження вартості матеріалів при складанні договірних цін та актів виконаних робіт;
- необгрунтованого завищення розмірів заробітньої плати в будівництві, що здійснюється із залученням бюджетних коштів, обсяг яких перевищує ті, що затверджені Мінрегіоном та органами місцевого самоврядування;
- необгрунтованого застосування коефіцієнтів для урахування впливу ускладнених умов виконання робіт;
- застосування індивідуальних норм (ресурсних елементних кошторисних нормативів (РЕКН) на будівельні роботи) без дозволу розробника;
- включення до актів некоректно нарахованих податків та інших витрат без належного підтвердження тощо.
Впровадження механізму кваліфікованого контролю за формуванням документів, які подають учасники програми “Енергодім”, має на меті вдосконалити проекти програми “Енергодім” та забезпечити їхню відповідність нормам чинного законодавства в сфері ціноутворення. Таким чином, клієнти Фонду стають більш захищеними від можливих зловживань та неякісно складених документів, які є підставою для виплати грантів.
Зокрема, до переліку організацій, що можуть здійснювати таку перевірку відноситься ДП “Укрдержекспертиза”, яка має філії в кожному регіоні України, https://ukrbudex.org.ua/, а також інші організації виключно державної форми власності, що знаходяться в реєстрі Міністерства розвитку громад та територій: https://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/building/ekspertyza-v-budivnycztvi/perelik-ekspertnih-organizatsiy/
Повний перелік атестованих судових експертів з експертною спеціальністю 10.6 міститься у реєстрі за посиланням: https://bit.ly/30XT1kH.
Детальну інформацію щодо того, як правильно провести перевірку актів приймання виконаних будівельних робіт можна буде знайти найближчим часом на ресурсах Фонду.
2) Експертизу проектної документації відтепер можуть здійснювати лише експертні організації державної форми власності.
Така норма дозволить ОСББ мінімізувати випадки необґрунтованого завищення цін на роботи та матеріали та пройти процес верифікації простіше та швидше.
ВАЖЛИВО! Зміна вступить в дію 1 березня 2022 року.
Перехідний період для ОСББ, які вже уклали договори та/або проводять експертизу проектної документації в експертних організаціях недержавної форми власності, складає 3 місяці з моменту прийняття змін до програми (до 1 березня 2022 року).
Це означає, що ОСББ (або проектувальники за дорученням ОСББ), які вже уклали договори та/або проходять експертизу проектної документації в експертизах недержавної форми власності, мають 3 місяці, щоб подати заявку №2 на затвердження проекту на умовах старої версії програми - без нової вимоги про державну експертизу.
Відмова від послуг приватних експертних організацій пов'язана із виявленням низки суттєвих системних недоліків при роботі з документами, що надалі впливають на якість будівельних робіт.
Серед них: некоректне визначення класу наслідків об’єктів будівництва (внаслідок проведення експертизи тільки кошторисної частини проекту без оцінювання відповідності законодавчим вимогам технічних і технологічних рішень проекту); завищення вартості матеріалів; некоректне застосування розцінок, коефіцієнтів умов виконання робіт тощо.
Разом із тим, фахівці Фонду не будуть більше здійснювати аналіз якості проектної документації. Таким чином, час на підготовку проектної документації та проходження її експертизи зменшиться.
3) Заявка на затвердження проектної документації (Заявка №2) має бути подана впродовж дев’яти місяців від дати приєднання ОСББ до програми, тобто, від дати схвалення заявки на участь (Заявка №1). При цьому, повторна участь у програмі не заборонена.
ВАЖЛИВО! Для заявників, що вже подали до Фонду заявки на участь у програмі до 29 листопада 2021 року, та бенефіціарів-учасників програми ця зміна вступить в дію 1 червня 2022 року.
Тобто, заявки на затвердження проекту тих ОСББ, які подали заявки на участь до 29 листопада 2021 року, та ОСББ, чиї заявки на участь були схвалені Фондом до цієї дати, з 1 червня 2022 року можуть бути відхилені, якщо будуть подані після спливу дев’яти місяців від дати приєднання);
Для ОСББ, що мають намір подати до Фонду заявку на участь у програмі, ця зміна вступить в дію 29 листопада 2021 року.
4) ОСББ можуть звернутися до Фонду з проханням не відхиляти заявку, якщо з об’єктивних причин неможливо усунути зауваження в наданий строк (раніше підставою було лише існування форс-мажорних обставин).
5) Заявку на продовження строку реалізації проекту може подавати лише бенефіціар, який розпочав реалізацію енергоефективних заходів й підтвердив це копією договору з підрядником. Зміна почне діяти з 1 березня 2022 року.
6) У разі, якщо правоохоронні чи контролюючі органи виявлять випадки порушень чинного законодавства, державних стандартів, будівельних норм та правил щодо проектів-учасників програми “Енергодім”, Фонд може застосувати засоби захисту, наведені в пункті 8.1 програми, а саме призупинення, припинення виплати гранту/траншу/їхньої частини або вимагати повернення сплаченого.
Решта змін до програми “Енергодім” в редакції від 18 листопада 2021 стосується змін до грантового договору, порядку дій учасників програми, а також порядку верифікації, порядку аналізу якості заходів з енергоефективності та порядку моніторингу.
Рекомендуємо ознайомитися з детальним описом змін у ПОРІВНЯЛЬНІЙ ТАБЛИЦІ.
Нагадаємо, що останні зміни до програми “Енергодім” були затверджені Наглядовою радою Фонду 4 жовтня 2021 року.
(0) Коментарі(в)